Dan ružičastih majica, poznatiji kao Pink Shirt Day, program je prevencije vršnjačkog nasilja, a obilježava se zadnje srijede u mjesecu veljači. Ideja je nastala u znak protesta zbog incidenta koji se dogodio u jednoj školi u Kanadi. Inicijativom školskih kolega je na konstruktivan i inteligentan način riješeno sustavno zlostavljanje dječaka, posvećenog podršci liječenju teško bolesne majke. Ružičaste majice, koje su solidarno s dječakom nosili njegovi školski kolege, postale su prepoznatljiv simbol inicijative, i kasnije, međunarodno prepoznate obljetnice. Jednoglasnom odlukom Hrvatskog sabora 17. veljače 2017. godine posljednja srijeda u mjesecu proglašena je Nacionalnim danom borbe protiv vršnjačkog nasilja. Ideju i realizaciju pokrenuo je Centar za edukaciju i prevenciju nasilja.
O nasilju među djecom govorimo kad jedno ili više djece uzastopno i namjerno uznemiruje, napada ili ozljeđuje drugo dijete koje se ne može obraniti. Može imati oblik prijetnji, tjelesnih ozljeda, odbacivanja, ruganja, zadirkivanja, ogovaranja, uzimanja stvari…. Često uključuje neugodne komentare o djetetovoj obitelji ili rodbini. Nasilje među djecom može biti izravno i neizravno. Izravno nasilništvo uključuje; ruganje, ponižavanje, vrijeđanje, kritiziranje, naređivanje i zahtijevanje podređenosti, naguravanje, udaranje, čupanje. Neizravno je teže uočljivo (i njemu su sklonije djevojčice) kao npr. namjerno isključivanje djeteta iz grupnih igara, ogovaranje djeteta itd. Najčešće se događa u školskim WC-ima, na hodnicima i u ostalim prostorijama izvan kontrole učitelja i drugih odraslih osoba. Može se događati i u razredu, pred drugom djecom koja najčešće ne priskoče u pomoć žrtvi zbog nezainteresiranosti, straha ili nedostatka suosjećanja. Posljednjih nekoliko godina, u školskom je okruženju sve prisutnije i nasilje preko interneta, u svijetu poznato kao cyberbullying, što je pojam za svaku komunikacijsku aktivnost cyber tehnologijom koja se može smatrati štetnom kako za pojedinca, tako i za opće dobro. Tim oblikom nasilja među vršnjacima obuhvaćene su situacije kad je dijete ili tinejdžer izloženo napadu drugog djeteta, tinejdžera ili grupe djece, putem interneta ili mobilnog telefona.
Učenici 4.-7. razreda sudjelovali su u aktivnostima radioničkog tipa, koje je u suradnji s učiteljima PŠ Punat provela školska psihologinja Šekuljica, a bavili su se temom vršnjačkog nasilja. U radionicama se učilo o tome što je nasilje među vršnjacima, kako se nositi s njim i što se sve može učiniti ukoliko smo žrtve ili svjedoci nasilja. U aktivnostima se glumilo, rješavalo problemske situacije, uživljavalo u tuđe osjećaje, a sve s ciljem podizanja svjesnosti o problemu vršnjačkog nasilja, koje nije bezazleno, već u kratkoročnoj i dugoročnoj perspektivi može ostaviti i teške posljedice na djetetov razvoj. Učenici 6. i 7. razreda doprinijeli su stvaranju interaktivnog školskog panoa koji je, osim što je bio informativnog karaktera, imao i svoju emocionalnu komponentu, a „trag“ na njemu mogli su ostaviti svi učenici škole. U radionicama smo se ujedno i dobro zabavljali, potrudili širiti pozitivnu energiju, a rado smo i zapjevali.
Svjesni činjenice da je nasilje, bilo kojeg oblika, prisutno svakodnevno u svim okruženjima, i ove smo godine odlučili reagirati i pomoći u razumijevanju i prihvaćanju različitosti koje nas okružuju. Djecu i mlade moguće je i na ovakav način usmjeriti ka pozitivnim životnim vrijednostima kao što su odgovornost, briga za druge, promišljanje te kvalitetan život u zajednici.
Smanjiti pojavnost nasilja u školi moguće je ukoliko se na tome sustavno radi. Stoga se naše učenike kroz svakodnevne aktivnosti, tijekom cijele školske godine, poučava nenasilnoj komunikaciji i ponašanju, a sve s ciljem osiguravanja njihovog što bezbrižnijeg i sretnijeg djetinjstva.
Danijela Šekuljica, školska psihologinja