Svjetski dan svjesnosti o autizmu obilježava se od 2008. godine, kada je 2. travnja uvršten u kalendar Svjetskih dana Ujedinjenih naroda. Poremećaj iz spektra autizma je razvojni poremećaj koji utječe na čovjekov način komunikacije, odnose s drugim ljudima te na okolinu. Način na koji utječe na ljude razlikuje se od osobe do osobe te ovisi o dobi te intelektualnim sposobnostima. Osobe s poremećajima iz spektra autizma mogu imati različite vrste teškoća i u različitim mjerama – od teških oblika do visokofunkcionalnog autizma kod djece i odraslih osoba s prosječnom ili visokom razinom inteligencije – iako još uvijek s teškoćama u komunikaciji i socijalizaciji.
Kako prepoznati autizam?
Najčešći prvi znaci da je u pitanju autizam jesu izostajanje pokaznih gesti, izostanak kontakta oči u oči, neodazivanje na vlastito ime, izostajanje govora i teškoće u istom, nemogućnost
uspostavljanja socijalnih odnosa, fiksacija na specifične aktivnosti i predmete te
ponavljanje određenih motoričkih radnji (repetitivne radnje). Treba napomenuti da postoje
djeca s autizmom koja nemaju smetnje u govoru te, iako je to rijetko, ne treba isključiti autizam
kao opciju ukoliko dijete normalno govori. Dijete zaostaje u govoru, muči se pronaći riječi ili
uopće ne priča. Ima neobične obrasce u govoru — priča jako visokom intonacijom, ima ravan
ton glasa, pravi velike pauze u govoru, koristi pojedinačne riječi ili fraze umjesto cijele rečenice,
ponavlja pitanje umjesto da kaže odgovor i slično. Ne razumije što drugi ljudi govore — događa se da se dijete ne odazove na svoje ime i nije u stanju pratiti instrukcije. Ima ograničenu sposobnost imitacije i ponavljanja tuđih pokreta i mimike.
Fokusira se na jednu vrstu predmeta, jednu temu, aktivnost, jedan dio objekta (npr. vrlo je
zainteresiran/a za dinosaure i zna apsolutno sve o njima). Igra se s igračkama i predmetima na
neuobičajen način — voli ih poredati po određenom redu, uživa u tome da otvara i zatvara prozor bezbroj puta, voli pritiskati tipke u nedogled, itd. Osjetljivo je na preveliki broj podražaja — može postati jako razdražljivo ukoliko je izloženo prevelikoj stimulaciji i velikom broju različitih aktivnosti.
POTPOMOGNUTA KOMUNIKACIJA
Potpomognuta komunikacija igra ključnu ulogu u omogućavanju djece s poremećajem iz spektra autizma da se izraze i komuniciraju sa svojom okolinom. Djeca s PSA često se suočavaju s izazovima u komunikaciji, što može značajno utjecati na njihovu interakciju s okolinom i kvalitetu života.
Različite metode i tehnike PK, poput vizualnih, taktilnih i simboličkih metoda, kao i napredne
tehnologije poput praćenja pogleda i digitalnih komunikacijskih uređaja, pruža se personalizirana podrška koja uzima u obzir jedinstvene komunikacijske sposobnosti i izazove svakog djeteta.
Razvoj tehnologije, uključujući virtualnu i proširenu stvarnost, otvara nove mogućnosti za kreiranje inovativnih i prilagođenih komunikacijskih strategija i alata.
Što možemo mi napraviti kao zajednica?
Možemo se upoznati s autizmom, biti otvoreni za različitost, biti osjetljivi i pokazati toleranciju, razumijevanje za djecu s teškoćama i njihove obitelji.